2010-10-02 Folkrace Mikaeliracet Vilhelmina
Nu var det dags för folkrace igen.
1:a kvalet gick det rätt bra, lyckades komma på en 3:e plats.
2: kvalet hade jag tur, låg på en stabil 4:e placering när framförvarande tävlande snurrade några kurvor före målgång och då tjänade jag en placering, blev 3:a i kvalet.
3:e kvalet så fick jag en jättebra start och var först i den första kurvan, men en Mercedes 200 var och bråkade med mig och styrde ut mig i lösgruset och där tappade jag 2 placeringar, kom åter igen på en 3:e placering i heatet.
Eftersom denna tävling var finalen på inlandscupen så var det många startande (ca 40 st i min klass) och mina kvalresultat räckte inte till någon final.
2010-09-18 Rallycross DM/FM Final Piteå
Till denna tävling så var mitt mål att få köra alla tre kval utan missöden, men det bliv inte riktigt så….
Under träningen blev jag påkörd bakifrån av en medtävlande, blev dock inte så stora skador på bilen. Det blev bara en bucklig kofångare, inte så farligt.
Det första kvalet gick ganska bra, blev inte sist i heatet :), dock på vägen tillbaka till depån så hörde jag ett oroväckande ljud från bakaxeln. Kunde senare konstatera att någonting i axeln gått sönder. Så de var bara att kasta in handduken för den här tävlingen.
Ja detta var ju inte så kul att avsluta rallycrossäsongen med ett bakaxelras, men nu har man ju en lång vinter på att fixa till motor och bakaxel.
2010-08-28 Rallycross DM/FM Vännäs
Denna var en riktigt trevlig tävling, man hade ju lite kontakt med en del andra på banan. Var inte lika långt efter som i Kalix och Lycksele.
Annars så blev det inte så mycket skador på bilen heller, det är väl bara att laga extraktorgrenröret till nästa tävling som blir i Piteå den 18/9.
2010-08-14 Rallycross DM/FM Lycksele
Under veckan som gått efter tävlingen i Kalix så har det bytts kolvringar i motorn. Efter en kort provkörning så kändes bilen lite bättre effektmässigt.
Själva tävlingen gick väl sådär, kunde åter igen konstatera att man inte riktigt hänger med. Kom på en 16:e plats av 18 startande.
Nu kommer jag inte att göra något åt motorn den här säsongen, det får man göra under vinterhalvåret. Dock så är inte rallycrossäsongen över än, det är tre tävlingar kvar och jag siktar på att köra dom också.
2010-08-07 Rallycross DM/FM Kalix
Under denna tävling så märkes det verkligen att motorn i min bil, inte är riktigt kry. Hängde inte alls med och blev sist i alla heat. Så väl hemma så togs ett kompressionsprov och det var inte så högt som det borde vara, så nu blir det kolvringsbyte under veckan. Hoppas att man hinner få igång bilen till Lyckseles tävling som körs nästa helg. Men det ska nog gå på något sätt, tur att man har semester.
2010-07-29 Racing Special Lycksele
Denna tävling går av stapeln under motorveckan, brukar vara rätt bra med publik. Nytt för i år var att vi körde på motorstadion, förut har det körts på Lilltjärns industriområde.
Mycket bättre att vara på motorstadion både för publik och förare. tycker då jag iaf.
1:a åket: Körde alldeles för brett och tiden blev därefter 1:58
2:a åket: Fick till det mycket bättre och lyckades förbättra min tid med 4 sek (1:54).
3:e åket: I ett försök att förbättra tiden, så körde jag för brett och tiden blev inte så bra. 1:57.
I min klass var vi 4 startande och min bästa tid räckte till en 4:e plats 🙂
Känner att bilen inte riktigt hänger med effektmässigt, men det visste man då man köpte den. Men det är bara att gilla läget och gasa vidare på nästa tävling som blir i Kalix den 7 aug.
2010-07-10 Folkrace Hembygdsracet Vilhelmina
Då är dags för årets första folkracetävling. Någon ”ny” folkracebil har jag inte skaffat, det är samma Volvo 140 som jag nött på i ett antal år.
1:a kvalet. Gjorde en dålig start och kom sist av startplattan, lyckades köra upp mig till en 3:e plats men körde jättedåligt på alternativspåret. Tappade en placering och kom på en 4:e plats i heatet.
2:a kvalet. Fick till en ganska bra start och hamnade på en 3:e plats, lyckades hålla den till målgång.
3:e kvalet. Blev en 3.e plats igen.
Under mina kval så fick jag ihop 11 poäng och det räckte till en C-final.
C-finalen. Hamnade bakom en svart Opel Ascona och vi krigade om 3/4 placering under hela finalen. Men det gick inte riktigt min väg och jag hamnade på en 4:plats.
Detta var årets 1:a folkracetävling och jag är nöjd med resultatet, alltid kul att köra final.
Det var inga bud på min bil och jag den är relativt hel, bara en bucklig fälg.
2010-06-27 Rallycross DM/FM Skellefteå
Till denna tävling så hade jag skaffat mig grovmönstrade rallydäck, så nu är man bättre rustat för blöt tävlingsbana.
Nu blev vädret mycket bättre än förra helgen, under dagen så var det växlande molnighet/sol. I 2150 klassen var vi 25 startande.
1:a kvalet.Varvade alldeles för lite i starten, så när jag släppte upp kopplingen så dog nästan bilen. Kom iväg sist och körde i resten av kvalet alldeles för brett. Tiden blev därefter, 2:48:96 (19:e tid totalt).
2:a kvalet. Nu var man lite för het med kopplingen vid starten så jag åkte på en tjuvstart, omstart och 3 sekunder tillägg på tiden. Vid omstarten hade jag högre varvtal på motorn, kom iväg bättre men var ändå iväg sist. Körde på tiden 2:44:88 men med 3 sekunders tillägg så blev det 2:47:88 (19:e tid totalt).
3:e kvalet. Skruvade ur all ballast ur bilen, och varvade ännu mer i starten. Nu gick det mycket bättre kom iväg som 3:a, fick till körningen riktigt bra och körde i mål som 2:a på tiden 2:38:45 (9:e tid totalt)
Mina kvalresultat räckte inte till någon final kom på en 18:e plats av 25 startande. Är dock nöjd med tävlingen, bilen är hel och rattrosten håller på att minska.
2010-06-19 Rallycross DM/FM Älvsbyn
Nu är det dags för årets första rallycrosstävling:)
Under torsdagen före tävlingen så kikade jag in på Övre Norras Bilsportförbundets hemsida och fick se att däckreglementet hade blivit ändrat. Nu helt plötsligt så får man också köra på grovmönstrade rallydäck, ursprungligen skulle man få köra på regummerade rallyslicks eller Firestone vanliga sommardäck.
Enligt väderrapporten så skulle det regna på lördagen och nog för att man bor i metropolen Sorsele 🙂 så är det svårt att få tag på några lämpliga däck innan tävlingen
Väl framme i Älvsbyn så kunde man konstatera att hade det regnat hela natten, men nu på morgonen så var det uppehåll. Nu var det bara att hoppas att det inte skulle börja regna igen.
I det 1:a kvalet så var banan halvblöt och det gick väl sådär, kände mig rattrostig.
Just innan det 2:a kvalet så kom regnet tillbaka, rallyslicks och blöt och lerig bana ingen bra kombination. Halkigt som f*n.
Till det 3:e kvalet så funderade jag att byta till Firestone sommardäck, men de däcken är också väldigt halkiga på blött underlag så jag lät slicksen sitta kvar. Nu var det ännu halkligare och jag snurrade två gånger.
Ja denna tävling så blev det inga topplaceringar, nu under veckan blir det att jaga rätt på några lämpliga däck.
Så nu är det bara att ladda till nästa tävling som blir i Skellefteå den 27 juni, hoppas att det inte regnar där.
2010-05-30 Racing Special Piteå
Detta blir årets första barmarkstävling, och med en ny bil också.
I racingspecial kör man ensam en viss sträcka på tid, så förhoppningsvis ska det bli lite plåtskador.
Till Piteå for jag med målsättning att få lite körtid med den nya bilen.
1:a åket gick väl sådär, kraftig rattrost och ny bil ingen bra kombination.
2:a åket gick mycket bättre och jag förbättrade min tid med 15 sekunder.
3:e åket gick inte så mycket fortare, men det gick 0,5 sek fortare.
Ja i denna tävling så blev det inte några topplaceringar, men jag for till Piteå för att få köra lite innan rallycrosspremiären (Älvsbyn 19/6). Bara att ta nya tag till den tävlingen.
2010-03-06 Isköret Råneå
Årets 1:a tävling blev Luleå MS årliga iskul på hjul tävling (4 timmars tävling där man kör med ett lag på 4-8 personer varav en ska vara av motsatt kön, otrimmade standardbilar med folkracestörtbåge)
Till i år så hade jag viktat Volvo 245:an med ca 30 kg i bagaget, allt för att få lite bättre fäste på bakhjulen. Blir rätt halkigt med vanliga vinterdäck.
Nytt för året var att tävlingsbanan låg i Råneå och inte i Luleå. Av 17 anmälda lag så var det 7 bakhjulsdrivna bilar. Så nu kunde vi som sämst komma 7:a 🙂
I mitt lag (Toms motorsport) var vi 4 stycken i laget så det blev att köra en timme var. Jag körde det första passet och kunde konstatera att det var en snabb bana. Man kunde köra hela banan på 3:ans växel.
Mera vikt i bagaget på 245:an var nog inte så dumt. Körde om ett par bakhjulsdrivna bilar och blev bara omkörd av några framhjulsdrivna bilar.
Resten av tävlingen så körde hela laget stabilt och vi kunde passera mållinjen på en 3:e plats i den bakhjulsdrivna klassen.